تبلیغات
هر چی تو بخوای - در جنگ هاى صلیبى چه گذشت
 
هر چی تو بخوای
هدف ما رضایت شماست
درباره وبلاگ


من بردیا مرادی هستم . 15 سالمه و اهل کرمانشاهم

این سایت جهت اطلاع رسانی به شما عزیزان است .

تمامی اطلاعات این وبلاگ با هکاری سه سایت تبیان و سایت باشگاه و سایت رشد گرفته شده .

(اگر در مورد مطلبی میخواهید که در این وبلاگ نیست بگین تا اون مطلب رو پیدا کنم و در وبلاگ بزارم )


مدیر وبلاگ : بردیا مرادی
نویسندگان
نظرسنجی
نظرتون در مورد وبلاگم چیه ؟








جمعه 23 بهمن 1388 :: نویسنده : بردیا مرادی

نگاهی به کتاب «تاریخ جنگ هاى صلیبى»


 

منبع: روزنامه - شرق - تاریخ شمسی نشر 30/03/1385

 
 

عنوان: تاریخ جنگ هاى صلیبى


نویسنده: رنه گروسه


مترجم: ولى الله شادان


كتاب «تاریخ جنگ هاى صلیبى» در واقع خلاصه كتابى سه جلدى از همین نویسنده و بیانگر نزدیك ۲۰۰سال جنگ میان مسلمانان و مسیحیان است. انگیزه ها، چگونگى، تعداد و نتایج این جنگ ها به خوبى در این كتاب به تصویر كشیده شده، به طورى كه سایر محققین و مولفین دیگر نیز براى طبع آثارشان از این كتاب سود برده اند. با مرگ ملك شاه سلجوقى و چند پاره شدن پادشاهى بزرگ سلجوقیان، ایران به پسران او رسیده و حلب و دمشق سهم برادرزاده هاى وى مى شود. همین امر فرصت مناسبى براى مسیحیان به وجود مى آورد زیرا جانشینان ملك شاه روابطى تیره با یكدیگر داشتند. در ۲۷ نوامبر ۱۰۹۵میلادى پاپ اوربن دوم در كلرمون فرانسه زنگ اولین جنگ صلیبى را در اروپا به صدا در مى آورد.


 


• علت جنگ ها


در مورد دلایل این جنگ ها نویسنده به موارد زیر اشاره مى كند: رشد جمعیت، توسعه اقتصادى، وجود یك جنبش اجتماعى موثر در اروپا و اشتیاق به زیارت مرقد حضرت مسیح كه مورد توجه عموم مردم اروپا بود. مواعظ آتشین پاپ اوربن دوم كه به گفته برخى قصد به دست آوردن سرزمین پطروس حوارى را داشت و آن را وطن دوم خود مى دانست و یا به گفته برخى مورخین، پاپ براى رقابت با امپراتوران اروپا  این سیاست را در پیش گرفته بود زیرا در اثر اصلاحات پاپ گرگوار هفتم به سال ۱۰۷۳ میلادى انتخاب اسقف ها از سوى پادشاهان و فئودال ها ممنوع شده بود و این به نوعى قدرت نهایى پاپ در مقابل امپراتوران بود. اما در نهایت،  این جنگ ها باعث قدرتمند شدن شاهان اروپا شد. زیرا تمامى  هزینه ها و نفرات نظامى  را دوك ها و پرنس هاى اروپایى تامین مى كردند و چون در آن زمان عملاً قدرت در نزد آنها بود با تداوم جنگ دوك ها و پرنس هاى اروپایى ضعیف تر شدند. البته به عقیده مورخین معاصر عرب  این جنگ ها براى از بین بردن اسلام بوده است اما با توجه به قدرت آن موقع مسلمانان و آگاهى اروپاییان نسبت به  این امر  این مسئله بعید به نظر مى رسد.


 


• شخصیت هاى شركت كننده در این جنگ ها


شخصیت هاى زیادى به دعوت پاپ پاسخ مثبت دادند كه بعدها فرزندان و نوادگان آنها به مدت دویست سال ادامه دهنده راه آنها شدند.


-ادمار دومونتى: اسقف شهر پویى، مردى باهوش كه میان فئودال ها اتحاد ایجاد كرد.


-كنت دوتولوز ریمون دو سن ژیل: اولین كنتى كه پاپ او را از قصد خود آگاه كرد.


- نورماند هاى شهر سیسیل


- بوهمن: فرزند روبر گارسیا كه در آرزوى امپراتورى بیزانس بود.


- مردم شهر هاى پیزا و ژن كه از راه دریا حركت مى كردند.


- روبردوم كنت فلاندر


- پسر گیوم فاتح پادشاه انگلستان


-گودفروا دوبویون و برادرش بودئن دوبولونى


- جمع كثیرى از مردم اروپا كه به زائرین معروف بودند.


 


• علت نامگذارى جنگ ها با نام صلیبى


علت این امر، درخواست پاپ اوربن دوم مبنى بر داشتن علامت صلیب براى سپاهیان بود.


 


• جنگ اول صلیبى


در جریان این جنگ (۱۰۹۹-۱۰۹۷ میلادى)، سرزمین هاى زیادى نصیب صلیبیون شد و در نهایت اورشلیم سقوط كرده و به دست صلیبیون كه در كتاب به آنها فرنگى ها نیز گفته شده، افتاد. سستى مسلمانان، اختلاف بین آنها و نبرد هاى جداگانه آنها با فرنگى ها از عوامل شكست مسلمانان محسوب مى شود.


 


• نتیجه جنگ اول


ایجاد پادشاهى اورشلیم كه شامل پرنس نشین هاى انطاكیه، طرابلس، ادس و بنادر مهم لبنان و فلسطین مى شد، یعنى سرزمین هاى عراق، لبنان، فلسطین، اردن و قسمتى از سوریه به جز حلب و دمشق. اولین پادشاه اورشلیم گودفروا دوبویون كه مردى بسیار باهوش و بادرایت بود توانست بین شاهزاده هاى فرنگى كه بعد از فتح هر سرزمین تازه به جان هم مى افتادند، اتحاد  ایجاد كند.


 


• دوره تعادل و تعامل


پس از چند سال جنگ و خونریزى به هر حال طرفین به تعادل نسبى رسیدند و حتى مراوداتى نیز با هم داشتند به طورى كه حتى امیر دمشق با فرنگى ها متحد شده و با امیر حلب مى جنگید و حتى در بیت المقدس آزادانه عبادت كرده و از دیدن عبادت خالصانه مسیحیان تحت تاثیر قرار مى گرفت. اما با حضور سردارى  ترك به نام اتابك زنگى شرایط به هم خورد و در نهایت پرنس نشین ادس در عراق امروزى سقوط كرد و  این امر به جنگ صلیبى دوم منجر شد.


 


• جنگ دوم صلیبى


برخى لویى هفتم پادشاه فرانسه را باعث آن مى دانند اما در واقع سن برنارد در مجمع وزله در فرانسه به تاریخ ۳۱مارس ۱۱۴۶ محرك اصلى بود. وى همچنین در ۲۷- ۲۵ دسامبر در اسپیر آلمان امپراتور كنراد سوم را مصمم به جنگ كرد. البته خیانت بیزانس باعث شد تلفات زیادى به سپاهیان آلمان و فرانسه توسط  تركان وارد شود اما به هر حال سپاه آنها به سوریه فرنگى (نامى  براى سرزمین هاى تحت تصرف صلیبیون) رسید. این جنگ البته از مسیر خود منحرف شد زیرا ملكه اورشلیم فرنگى ها را تحریك كرد تا به جاى حلب به دمشق كه متحد قدیمى آنها بود حمله كنند در حالى كه سلطان نورالدین پسر اتابك زنگى امیر حلب جدى تر و قوى تر از قبل تمام سرزمین هاى اطراف انطاكیه را تصرف كرد. این امر باعث اختلاف بین صلیبیون تازه وارد و فرنگى هاى قدیمى تر شد زیرا فرنگى ها اعتقاد داشتند باید بین دوست و دشمن تفاوت قائل شد اما صلیبیون تازه وارد اعتقادى به این امر نداشتند.


 


• نتیجه جنگ دوم صلیبى


این جنگ نه تنها هیچ گونه فتحى براى صلیبیون دربر نداشت بلكه با سرخوردگى آنها پایان یافت. نورالدین حاكم حلب بعدها هم موفق شد دمشق را تصرف كند و سوریه اسلامى  را هم مرز با سوریه فرنگى ایجاد كرد. از جمله معروف ترین سرداران نورالدین مى توان از سردارى كرد نام برد كه بعدها تبدیل به كابوسى براى صلیبیون شد. او صلاح الدین  ایوبى نام داشت. در سال ۱۱۷۱ میلادى صلاح الدین به همراه عموى خود شیركوه به مصر حمله كرده و آنجا را تصرف مى كند و بعد از مدتى خلیفه فاطمى  مصر را عزل كرده و خود سلطان مصر مى شود به گونه اى كه حتى تهدیدى براى نورالدین امیر حلب مى شود. با مرگ نورالدین و جانشینى فرزند خردسال او و همچنین مرگ امورى پادشاه اورشلیم فرصت بسیار خوبى نصیب صلاح الدین مى شود. وى پس از فتح بى دردسر دمشق پادشاهى یكپارچه اى براى مسلمانان تشكیل مى دهد و سپس در جنگ طبریه شكست تلخى به صلیبیون وارد كرده و به سال ۱۱۸۷ اورشلیم را محاصره مى كند. صلاح الدین برخلاف صلیبیون كه در فتح اورشلیم كشتار فجیعى به راه انداختند با جوانمردى و مهربانى تحسین برانگیزى با صلیبیون رفتار مى كند كه حتى  این رفتار مورد تحسین اروپاییان قرار مى گیرد. سقوط اورشلیم به دست صلاح الدین  ایوبى دلیلى شد براى جنگ سوم.


 


• جنگ سوم صلیبى


در اثر سقوط اورشلیم موجى در اروپا به وجود آمد. امپراتور آلمان، پادشاه فرانسه و پادشاه انگلستان به اعزام سپاهیان زیاد به استقبال از سومین جنگ رفتند.


اما سپاهیان ۱۰هزار نفرى و منظم آلمان كه زودتر از بقیه به راه افتاده بودند با غرق شدن امپراتور آلمان در رودخانه سِلِف روحیه خود را از دست داده، پراكنده شده و یا اسیر حملات سریع مسلمانان گشتند و عده كمى خود را به بندر عكا رساندند. با رسیدن سپاهیان فرانسه و انگلستان آنها توانستند سواحل و بنادر لبنان و فلسطین را از صلاح الدین بازپس گیرند اما در حمله به مصر ناكام ماندند. نبرد هاى زیادى بین ریچارد شیردل و صلاح الدین  ایوبى درگرفت اما دو طرف در نهایت به صلح تن دادند.


 


• نتیجه جنگ سوم صلیبى


پیمان صلح  بین  ایوبى و صلیبیون بسته شد و در آن حق تجارت در بندر هاى تحت اشغال صلیبیون براى مسلمانان آزاد شد و در مقابل زیارت مسیح(ع) نیز براى صلیبیون در اورشلیم آزاد شد. اما  این پایان كار نبود. پاپ  اینوسان سوم كه قدرت زیادى داشت (۱۱۹۹ م) درصدد تصرف مصر و معاوضه آن با اورشلیم برآمد. پس دستور جنگ صلیبى دیگرى از طرف پاپ صادر شد كه به جنگ صلیبى چهارم انجامید.


 


• جنگ چهارم صلیبى


سرنوشت  این جنگ مانند جنگ صلیبى سوم نبود زیرا  این جنگ از مسیر خود منحرف شد و فرنگى ها به جاى مصر به تحریك ونیزى ها امپراتورى بیزانس را تصرف كردند.  این كار نتایج سوء بسیارى داشت زیرا باعث پراكنده شدن جمعیت اندك فرنگى ها از بیزانس تا اورشلیم و بنادر لبنان و فلسطین شد. تا آنجایى كه فرنگى هاى مهاجر و شوالیه هاى ماجراجویى كه قبلاً به سمت اورشلیم مى رفتند اكنون به بیزانس رفته و همین امر موازنه جمعیت را به نفع مسلمانان تغییر داد به گونه اى كه تا پایان همان قرن فرنگى ها از اورشلیم و قسطنطنیه رانده شدند.


 


• نتیجه جنگ چهارم


در۱۲۰۴ میلادى، پیمان صلحى بین شاه فرنگى عكا و ملك العادل برادر صلاح الدین كه جانشین او شده بود بسته شد كه بر طبق آن حكمرانى فرنگى ها بر ساحل و مسلمانان بر اورشلیم به رسمیت شناخته نمى شد. پاپ هونوریوس سوم ادامه دهنده راه پاپ  اینوسان سوم شد و با وعظ و خطابه مردم را به پنجمین جنگ صلیبى دعوت كرد تا بلكه اورشلیم را از دست مسلمانان خارج سازد.


 


• جنگ پنجم صلیبى


ملك العادل در مواجهه با سپاه فرنگى كه  این بار بسیار متنوع و از تمام اقوام اروپایى بودند، سیاست جنگ و گریز و جنگ فرسایشى را دنبال كرد كه  این عمل تا حدودى در ناامید ساختن اروپایى ها موفق بود زیرا آنها عموماً در فكر جنگ سریع و تصرف شهرها بودند. در این حال زنگى ها تغییر هدف داده و به تصرف بنادر مصر روى آوردند تا بلكه با تصرف مصر آن را با اورشلیم معاوضه كنند. در پنجم نوامبر ۱۲۱۹ (دمیاط) كه از شهر هاى مهم مصر بود تصرف شد. فرنگى ها با غرور پیشنهاد معاوضه دمیاط با اورشلیم را رد كردند و نماینده پاپ با غرور اعلام كرد هم مصر و هم اورشلیم را مى خواهیم. اما در حركت به سمت قاهره مسلمانان با منحرف كردن آب رود نیل به سوى سپاهیان آنها را در آب محاصره كردند و شكست سنگینى به آنها وارد آوردند و پس از آن شهر دمیاط را از فرنگى ها بازپس گرفتند.


 


• نتیجه جنگ پنجم


فرنگى ها بدون نتیجه مجبور به بازگشت شدند.  این عمل موجب خشم پاپ شد و او نماینده خود را سرزنش كرد كه چرا اورشلیم را با دمیاط تعویض نكرده است.


 


• جنگ ششم صلیبى


پاپ  این بار از فردریك دوم امپراتور آلمان درخواست كرد كه به جنگ مسلمانان برود اما وى جنگ را پانزده سال به تعویق انداخت و در عوض سلطه خود را بر پرنس نشین هاى فرنگى كه عموماً فرانسوى تبار بودند، گسترش داد.  این عمل و روابط گرم او با ملك  الكامل، همچنین لائیك بودن وى و علاقه مندى جالب توجه اش به فلسفه و علوم اسلامى  باعث تكفیر وى از طرف پاپ شد. در همین حال ملك الكامل كه روابط بسیار پیچیده اى با وى داشت به گونه اى عجیب و فقط براى  اینكه فردریك دوم نزد اروپاییان بى آبرو نشود اورشلیم را تسلیم وى كرد. البته  این جنگ هیچ شباهتى به جنگ هاى قبلى نداشت چرا كه در اصل اورشلیم به صورت  تركیبى از مسلمانان و مسیحیان و همراه با آزادى مذهب اداره مى شد. به هر حال برخى فردریك دوم را پایه گذار رنسانس در اروپا مى دانند.


 


• جنگ هفتم صلیبى


پاپ گرگوار هفتم از تجزیه سوریه فرنگى بیم داشت. پس درخواست جنگ صلیبى دیگرى را كرد كه توسط اشراف فرانسه پاسخ مثبت داده شد. این جنگ را به  این علت جنگ صلیبى شاعران گفته اند كه سران فرنگى ها را شوالیه هاى شاعرمسلك تشكیل داده بودند.


 


• نتیجه جنگ هفتم


در اثر اختلاف بین جانشینان صلاح الدین كه نواده هاى برادر او بودند، صلیبیون توانستند در سال ۱۲۴۰ تمامى سرزمین هاى پادشاهى اورشلیم را از مصرى ها و دمشقى ها كه با یكدیگر اختلاف داشتند باز پس گیرند.


 


• جنگ هشتم صلیبى


درست سه سال بعد یعنى در سال ۱۲۴۴ اورشلیم به دست  تركان خوارزمى  افتاد و براى همیشه از دست فرنگى ها خارج شد.  این بار سن لویى پادشاه فرانسه آغازگر جنگ بود. اكثر فرانسوى ها در  این جنگ شركت كردند. وى ابتدا در مصر پیروزى هایى به دست آورد اما در نهایت سردار بى رحم  ترك به نام بیبرس بر او غلبه نموده و شرایط و غرامت سنگینى را بر وى تحمیل كرد. شاه لویى چهار سال در سواحل لبنان ماند و به سامان اوضاع پرداخت و تمامى  مسیحیان را به پایتختى عكا با هم متحد كرد و به امور آنها نظم بخشید. ولى در نهایت دو سال پس از رفتن وى به فرانسه دوباره هرج و مرج سرزمین هاى فرنگى را دربر گرفت و در همین زمان ها سردار  ترك بیبرس باى بورس فتوحات زیادى را بین سال هاى ۱۲۶۵ تا ۱۲۷۱ به دست آورد. به طورى كه سن لویى پادشاه فرانسه دوباره به قصد جنگ عازم اورشلیم شد، اما جنگ بدفرجام در تونس و مرگ شاه در ۱۲۷۰ فرنگى ها را به كلى ناامید ساخت. جنگ هاى داخلى فئودال ها و اشراف فرنگى در ۱۲۷۶ تا ۱۲۸۲ به كلى آنها را ضعیف كرد. آخرین تلاش براى جمع شدن به دور پادشاه متحد به سال ۱۲۸۶ صورت گرفت كه  هانرى دوم شاه قبرس به عنوان شاه اورشلیم (كه البته دیگر در دست فرنگى ها نبود) تاجگذارى كرد. اما او هم قربانى توطئه برادران خود شد. در ۱۲۸۹ سلطان قلاوون با ۱۴۰هزار پیاده و سوار طرابلس را فتح كرد و قتل عام در شهر صورت گرفت. و در نهایت در سال ۱۲۹۱ سلطان اشرف خلیل كه در مصر بر تخت نشسته بود عكا را محاصره كرد و پس از ماه ها محاصره موفق شد عكا را كه در حقیقت مهمترین شهر فرنگى ها بود فتح كند و بدین ترتیب نقطه پایانى بر دویست سال جنگ صلیبى گذاشته شد.


 


• كلام آخر


این كه مى گویند تاریخ را قوم فاتح مى نویسد شاید زیاد درست نباشد. زیرا تاریخ این جنگ ها را صلیبیون كه در نهایت بازنده بزرگ جنگ هاى صلیبى بودند به گونه اى نگاشته اند كه گویى فاتح آنها بوده اند (البته در نهایت بُرد در زمینه هاى فرهنگى، علمى و تجارى با آنها بود). در جایى انگیزه ها را مقدس نام نهادند در حالى كه پس از هر جنگ براى تصاحب فرمانروایى سرزمین هاى فتح شده به جان هم افتادند حتى در جریان جنگ اول صلیبى بعضى از سرداران صلیبى به طمع فتح سرزمین هاى تازه و بكر اصولاً اورشلیم را فراموش كردند یا حتى بعضى شاهزاده هاى  ترك و فرنگى با هم متحد شده علیه شاهزاده هاى  ترك و فرنگى دیگر مى جنگیدند. به هر حال در جاى جاى كتاب مواردى موجود است كه انسان به مقدس بودن انگیزه چنین جنگ هایى كاملاً شك مى كند.




نویسنده: جعفر آجورلو





نوع مطلب : تاریخی، 
برچسب ها :


صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

كد تقویم

ابتدا نیت كنید

سپس برای شادی روح حضرت حافظ یك صلوات بفرستید

.::.حالا كلید فال را فشار دهید.::.

برای گرفتن فال خود اینجا را كلیك كنید
دریافت کد فال حافظ برای وبلاگ