تبلیغات
هر چی تو بخوای - قرن بیست و یكم، قرن برتر
 
هر چی تو بخوای
هدف ما رضایت شماست
درباره وبلاگ


من بردیا مرادی هستم . 15 سالمه و اهل کرمانشاهم

این سایت جهت اطلاع رسانی به شما عزیزان است .

تمامی اطلاعات این وبلاگ با هکاری سه سایت تبیان و سایت باشگاه و سایت رشد گرفته شده .

(اگر در مورد مطلبی میخواهید که در این وبلاگ نیست بگین تا اون مطلب رو پیدا کنم و در وبلاگ بزارم )


مدیر وبلاگ : بردیا مرادی
نویسندگان
نظرسنجی
نظرتون در مورد وبلاگم چیه ؟








چهارشنبه 21 بهمن 1388 :: نویسنده : بردیا مرادی

تا چند سال پیش قرن بیست و یكم آینده ای دور به نظر می رسید و فقط در بحث های تئوری به آن پرداخته می شد. حال كه چهره واقعی جهان در دهه اول این قرن خود را نمایان می سازد پیش بینی پیشرفت های جدید در آینده میسر می گردد، پایه های پروژه های بزرگی بنیان نهاده شده و طرح های دیگری از مرحله ایده به مرحله امكان سنجی رسیده اند. پیشرفتهای زیر بنایی در صنعت حمل و نقل توجه بشر را در قرن جدید به خود جلب كرده است.


در دهه جدید جوپیماهایی كه تركیبی از هواپیماهای معمولی و فضا پیما ها هستند به مرحله آزمایش در می آیند. پس از یك برخاست عادی موشك هایی جوپیما را با سرعت مافوق صوت به مداری نزدیك زمین می فرستند پس از طی مسافتی برای فرود آمدن از سرعت آن كاسته شده و جوپیما در فرودگاه می نشیند. این نوع هواپیماها آمریكا تا سیدنی یا توكیو را در عرض 2 ساعت طی خواهند كرد. نمونه های تجاری این جوپیماها تا قبل از سال 2020 به بازار عرضه خواهند شد. به زودی تیلت روتورها كه عمودی بلند می شوند و افقی حركت می كنند برای عبور از محیط های پر ازدحام ساخته خواهند شد. این پرنده ها قادرند مسافرین را از شهرهای كوچك به فرودگاههای بزرگ و یا به پایانه های كوچك داخل شهر برسانند. انجام این كار در حال حاضر با خطوط هوایی موجود ممكن نیست.


در دهه اول قرن بیست و یكم جاده های فراوانی احداث خواهند شد . پروژه های كلانی برای اضافه كردن جاده های ضروری به بزرگراه عظیم جهانی در حال بررسی هستند. هدف از ساخت این جاده ها اتصال بیش از 100 كشور 5 قاره جهان است.


جاده ابریشم جدیدی كه اروپا را به حاشیه اقیانوس آرام متصل می سازد بیشترین اولویت را دارد. بخش های اولیه سیستم های وسایل نقلیه/ بزرگراه هوشمند در سال 2010 بهره برداری خواهند شد. این بزرگراهها به صورتی تجهیزشده اند كه می توانند سرعت حركت خودروها را كنترل كرده، دید را بهبود بخشیده و مسیر را هدایت نمایند. اولین "صفوف ماشین" – ردیف هایی از ماشین ها كه با سرعت بالا و پشت سرهم تحت كنترل الكترونیكی حركت می نمایند- در آزادراهها ایجاد خواهند شد. با اجرای این سیستم ظرفیت جاده ها دو برابر خواهد شد.


برای كنترل الكترونیكی، تراشه های رایانه ای در خود رو ها تعبیه می گردد تا حسگر های موجود در جاده ها، عوارضی ها، مدخل پایگاه های نظامی و در هر جای ممكن دیگر را به كار اندازند. این حسگرها كارهایی مانند محاسبه حجم ترافیك، كنترل ورودی جاده ها و جمع آوری عوارض را به طور خودكار انجام می دهند. قبل از سال 2010 آزمایش های گسترده ای از وسایل نقلیه روباتیك به عمل خواهد آمد. این نوع خودروها برای افراد معلول و یا كم سن وسال كه توان رانندگی ندارند ساخته می شوند و نیز به عنوان واحد های جمع آوری و توزیع بی سرنشین در شركت های بازرگانی انجام وظیفه خواهند كرد.


طی دهه های اخیر سرویس دهی مناسب قطارهای سریع السیر در ژاپن و فرانسه به اثبات رسیده است. مطمئنا بسیاری از كشور ها پروژه های ساخت آن را در دستور كار خود قرار داده اند. تعدادی از پروژه ها در مرحله تحقیق و برخی دیگر در مراحل پیشرفته طراحی قرار دارند.


بلژیك می خواهد به شبكه سیستم قطار سریع السیر فرانسه متصل گردد و سپس شبكه را از بروكسل تا آمستردام ادامه دهد. از سوی دیگر فرانسه نیز با ایجاد خطی جدید به سمت بندر بوردو سیستم خود را گسترش خواهد داد.


اسپانیا جاده هایی از مادرید به سمت سیویل و بارسلونا خواهد ساخت. ایتالیا خطوط تورین/ ونیز و میلان/ ناپل را احداث خواهد كرد. روسیه نیز طرح هایی را در زمینه ایجاد حمل و نقل سریع السیر بین سنت پترزبورگ و مسكو ارائه داده است.


از جمله برنامه های دیگر در زمینه احداث قطارهای سریع السیر می توان به ساخت خطوط ارتباطی كازابلانكا / قاهره، كبك / تورنتو و هامبورگ / برلین اشاره كرد.


در آمریكا نیز راههای ارتباطی سریع السیر طراحی شده اند. كشیدن جاده از دالاس به هوستون، ایجاد خطی بین لاس وگاس و لس آنجلس و جاده فلوریدا كه اورلاندو، تمپا و میامی را به هم مرتبط می سازد، از جمله این طرح ها هستند.


تعدادی از پروژه های تونل سازی، پل سازی و ساخت گذرگاه بسیار كم هزینه اند. كار اصلی با احداث گذرگاهی در تنگه جبل الطارق شروع می گردد. این پروژه مدتهاست كه به تعویق افتاده است و با ساخت گذرگاهی در تنگه برینگ برای اتصال آسیا به آمریكای شمالی ادامه می یابد.


این برنامه ها در حال حاضر در دست بررسی هستند و اجرای عملی آنها به دهه دوم قرن بیست ویكم موكول خواهد شد.


چین تصمیم دارد كه یك راه ارتباطی بین ساحل و جزیره هانیان بسازد. در آمریكای جنوبی بحث بر سر احداث جاده ای بین آرژانتین و اوروگوئه است. زلاندنو ایجاد یك راه ارتباطی بین جزیره جنوبی و شمالی را بررسی می كند و در خاور میانه مصر در فكر تعریض كانال سوئز است.


سرویس تلفن سلولی ( همراه ) جهانی، پیشرفت شكوهمند دهه اول قرن است. هر كس در هر جا كه باشدیك كد جهانی و یك شماره تلفن مخصوص به خود خواهد داشت. این سیستم جدید به كمك ماهواره ها برای پوشش دادن اقصی نقاط زمین امكان مخابرات جهانی را فراهم می آورد. صنعت پرتاب ماهواره به شدت در حال رشد است . برای پاسخگویی به نیازهای روز افزون رسانه های جهانی هر ساله به 200 ماهواره جدید نیاز خواهد بود. بویینگ شركتی را حمایت می كند كه در حال ساخت سكوی پرتاب شناور در وسط اقیانوس آرام است. در ضمن پس از نوشته شدن نرم افزارهای پیشرفته برای ترجمه خود كار مكالمات مرزهای زبانی از بین می رود و به عنوان مثال یك فرد انگلیسی زبان  به راحتی منظور خود را به زبان چینی انتقال می دهد و بالعكس.


همچنانكه وارد قرن بیست ویكم می شویم شهرنشینان بسیاری از كشورها در پی این هستند كه بدون زندگی در شهرهای بزرگ از فواید آن ها سود ببرند. آنان می خواهند در شهر های كوچك یا روستاهایی ساده با آرامش زندگی كنند و در كنار آن تسهیلات و تفریحات عصر فضا در دسترسشان باشد. در نتیجه یك سازمان انتفاعی برای انتخاب محل و مكانی كه بتواند در آن تجهیزات جدیدی را بنا نهد با مشكل پیچیده ای روبرو است. بنابراین صرفا انتخاب مكان مناسب كافی نیست. موسسه باید برای جلب همكاری كاركنانش به دنبال مكانی ایده آل با خصوصیات زیر باشد:


1- نزدیكی به مترو با سرویس شهری عالی كه شامل مراكز هنری، فرودگاه بین المللی، مراكز تحقیقاتی و درمانی، دانشگاه های بزرگ، ورزشگاه سرپوشیده، موزه ها و یك اركستر سمفونی باشد.


2-  نزدیكی به یك منطقه ماهواره ای ، به مكان های تفریحی با كیفیت، ادارات و مناطق صنعتی كارآمد با رعایت مسایلی از قبیل آب سالم و جمع آوری زباله ها و تامین سیستم های زیست محیطی دیگر.


3- مكان انتخابی باید محیط های مسكونی آرام و محافظت شده داشته باشد و در كنار آن مدارس خوب، مراكز خرید، پلیس و خدمات شهری موجود باشد. همچنین منطقه باید نزدیك ساحل، دریاچه ها و كوه ها باشد تا در تمام طول سال آب و هوای لذت بخشی داشته باشد.


همه این بخش ها و مناطق توسط سیستم های حمل و نقل سریع السیر به هم متصل خواهند شد. برای فراهم آوردن چنین امكانی طراحان مفاهیمی چون " شهرهای حلقه ای " را مطرح می سازند كه در آنها شاهراهی پیرامون شهر كشیده شده و بافت قدیمی شهر را به مناطق جدید التاسیس متصل می سازد.    در نتیجه متروها باید به شدت گسترش یابند. در یك روز كاری ، حمل و نقل توسط مترو بسیار سریعتر و آسان تر از جابجایی بر روی زمین است. این امكان وجود دارد كه متروهای جدید گسترش یابند و در سراسر اروپای شمالی، در هونشو ، بزرگترین جزیره ژاپن،  و درمسیر بوستون به واشنگتن كشیده شوند.


این طرح صورت تكامل یافته جاده های كمربندی است به طوری كه یك سری بزرگراه های حلقه ای شهر را محصور می كنند و ابزاری برای توسعه اقتصادی فراهم می آورند كه آن نیز در گام بعدی به برنامه ریزی شهری در قرن بیست ویكم تبدیل می شود. مسیرهای پیرامونی را در مناطق متعدد متروهای آمریكا و همچنین شهرهای رم ، مسكو و لندن می توان مشاهده نمود. در دهه 2000-2010 پروژه های جالب توجهی در زمینه توسعه مجدد شهرها اجرا خواهد شد.


زمین لرزه هایی شبیه آنچه كه بندر كوبه را به ویرانه ای بدل خواهد ساخت دوباره رخ خواهند داد و شهرهای جدید بر ویرانه های قدیمی ساخته خواهند شد.


كمپانی میتسو بیشی در نظر دارد ناحیه تجاری بزرگ مارانوچی در توكیو را دوباره توسعه دهد و در آن برج هایی برای 20000 كارمند احداث نماید.


در اوایل قرن بیست و یكم، طرح های جدیدی برای حل مشكلات آب و یافتن جایگزینی برای سوخت فسیلی مطالعه خواهند شد.


در عربستان سعودی و كویت كارخانه نمك زدایی از آب دریا احداث خواهند شد كه انرژی آن را سوخت های فسیلی تامین خواهد كرد. همچنین بر روی جزیره های كم ارتفاع و مكان های مهم مانند سانتا باربارا در كالیفرنیا واحد های كوچك مشابهی ساخته خواهد شد. اگر بتوان انرژی ارزان تری مصرف كرد استفاده از این نوع كار خانه ها به صرفه تر خواهد بود و باعث رشد سطح كیفی زندگی میلیاردها انسان خواهد شد. در خاورمیانه سعی می كنند كه آب دریا را با كانال از دریای مدیترانه یا دریای سرخ به یك كارخانه نمك زدایی در دره اردن منتقل كنند. با احداث خط لوله صلح آب شیرین از تركیه به فلسطین اشغالی، لبنان، اردن و شیخ نشین های خلیج فارس فرستاده می شود. البته این پروژه به دلیل عدم توافق سیاسی هنوز اجرا نشده است.


پروژه های بزرگ ساخت رودخانه مصنوعی در لیبی به اجرا در می آید و آب از سفره های زیر زمینی صحرا به بیرون پمپ شده و به وسیله لوله به نواحی ساحلی منتقل می شود.


از سال 2000 تا 2010 با توسعه حوزه های نفتی جدید سوخت فسیلی افزایش می یابد. كشورهای پاپوا گینه نود و آسیای جنوبی مناطق نفت خیز مهم آینده خواهند بود. انرژی برق را بوسیله كابل هایی كه از زیر دریا می گذرند به نواحی دور دست می فرستند. ایجاد تاسیسات اقتصادی مناسب به پیشرفت های عملی در توسعه سوخت های جایگزین خواهد انجامید. بازار انتقال بدون سیم انرژی به مناطق دور دست به سرعت در حال رشد است. انرژی خورشیدی و پیل های سوختی آینده بسیار خوبی دارند. هیدروژن به عنوان سوختی جدید ارزش بسیاری پیدا خواهد كرد چرا كه از طریق الكترو لیز آب به سهولت قابل تولید و ذخیره سازی است.


در دهه اول قرن بیست و یكم، هیدروژن از لحاظ قیمت با نفت رقابت خواهد كرد.


در حال حاضر كمپانی بی ام و چندین خودرو آزمایشی هیدروژنی ساخته است. این خودروها راندمان سوختی بالا و كاهش تلفات انرژی مطلوبی را نشان می دهند. به رغم مشكلات محیط زیست، در قالب پروژه های عظیم سد سازی كه برای كنترل سیل انجام می شود، كارخانه های جدید برق- آبی احداث خواهند شد. این فنآوری دو منظوره در دره رودخانه های نارمادا در هند و پارانا واقع در برزیل و آرژانتین به كارگرفته شده است.


شبكه سراسری برق كه اروپا، آمریكای شمالی و آسیا را به یكدیگر متصل می كند، مرحله طراحی را پشت سر می گذارد. این شبكه به كمك خطوط انتقالی كه از تنگه برینگ می گذرند انرژی الكتریكی را از سیبری به آمریكای شمالی می رساند.


پروژه های عظیم و پر هزینه ای برای از بین بردن نیروگاههای هسته ای و معدوم كردن نیروگاه های برق از كار افتاده طراحی شده است. هزینه پاكسازی چرنوبیل و دیگر نیروگاههای هسته ای روسیه در حدود 50 میلیارد دلار تخمین زده می شود. ژاپن نیز تا كنون برای جابجایی ضایعات 37 نیروگاه برق هسته ای 8 میلیارد دلار هزینه كرده است و این تازه شروع برنامه های پاك سازی است، چرا كه در دهه آینده 50 پایگاه هسته ای بلا استفاده خواهند شد كه باید از خط خارج شوند.


بحث خطر گازهای گلخانه ای همچنان ادامه خواهد یافت و نظارت های سخت و شدیدی بر تشعشعات زیان آور و تهدید كننده اتمسفر انجام خواهد شد.


در دهه اول یك پیمان جهانی بی سابقه به منظور از بین بردن ضایعات سمی، حفاظت جنگل های استوایی و جبران خسارت های محیط زیست بسته خواهد شد. همچنین برنامه های درخت كاری و كاشت گیاهان سبز برای باز سازی اتمسفر اجرا می گردد. در تمام سطوح دولتی پیمان های فراوانی با شركت های خصوصی امضا خواهد شد. موضوع این قرارداد ها، باز سازی دشت های وسیع گرمسیری، جنگل های استوایی و بیشه زارهای عریان است.


مراقبت و احیای دشت های خشك شده و بی آب و علف، صخره های مرجانی تخریب شده و جزایر و سواحل مرزی در حال تخریب از اهداف بعدی این پروژه ها هستند. این برنامه های مهم را كارشناسان محیط زیست با همكاری زیست شناسان اجرا خواهند كرد.


پس از دهه اول هزاره نوین همه چیز ممكن به نظر می رسد. پیش بینی های مربوط به سال های 2010 تا 2030 محتاطانه هستند ولی وقایع پس از آن را صرفا می توان حدس زد. شاید صحیح ترین پیش بینی رشد بی رویه جمعیت باشد كه باعث توسعه شهری و نوآوری ها خواهد شد.


طراحان و سازندگان درباره نیاز روز افزون خدمات و امكانات با چالش های متعددی روبرو خواهند شد. پروژه های پیچیده و پر هزینه ای آغاز می شود و در آینده نه چندان دور آسمان خراش های امروزی ساختمان های كوچكی به نظر می آیند.


یك شركت مهندسی ژاپنی به نام كاجیما اعلام كرده است كه تكنولوژی ساخت برج های 200 طبقه را در اختیار دارد اما تا كنون سفارشی برای احداث آن نداشته است.


تاكناكا كه یك شركت ساختمان سازی معتبر به شمار می رود قصد دارد یك برج هزار متری در توكیو بسازد.


شركت دیگری به نام اوه یاباشی نیز قصد دارد آسمان خراش 500 طبقه ای شامل واحد های مسكونی، اداری، مراكز خرید و سرویس های خدماتی بنا كند. هزینه ساخت این برج 326 میلیارد دلار است. شهر فضایی 2001 نام آسمان خراشی است كه ارتفاعی 5 برابر مركز تجارت جهانی سابق نیویورك خواهد داشت.


با اینكه برخی از برنامه های برج سازی تنها به خاطر قدرت نمایی شهری یا خودنمایی سازندگان آنها انجام می شود اما در ژاپن انگیزه اصلی این پروژه ها اقتصاد است. همانطور كه می دانیم قیمت زمین در توكیو بسیار بالاست . چاره این مشكل علاوه بر برج سازی، ساختمان سازی در زیر زمین است. طراحان معتقدند كه توسعه ساختمان سازی به سوی پایین معقول تر از ساخت و ساز به سمت بالاست.


به عنوان مثال یك شركت مهندسی ژاپنی به نام تایسئی قصد دارد یك مجتمع زیر زمینی به نام شهر آلیس كه نام آن از داستان معروف آلیس در سرزمین عجایب اقتباس شده است، بسازد و در سطح زمین پارك و جنگل ایجاد نماید.


شركت شیمیزو یك شهرك زیر زمینی به نام شبكه شهری زیر زمینی با گنجایش نیم میلیون نفر خواهد ساخت.


بسیاری از شهرهای مركزی به محیط زیست های چند طبقه تبدیل خواهند شد. یك طبقه در زیر زمین طبقه ای بر سطح و طبقه سوم در فضای بالای ساختمان ها بنا می گردد.


توسعه گسترده در زیر آب به تحقق خواهد پیوست و ساختمان هایی بر سكوهای اقیانوسی، جزایر مصنوعی و كوه های زیر دریا بنا خواهند شد. تكنولوژی اكتشاف و استخراج سنگ معدن از اعماق زمین فرصت های بسیاری را ایجاد خواهدكرد.


پروژه حفر معادن عمیق در روسیه باعث كشف رسوباتی در عمق 15 كیلومتری زمین در سیبری شده است. آنان امیدوارند كه سرانجام روزی بتوانند از انرژی حرارتی مركز زمین استفاده كنند!.


در آینده از سازه های مسقف به طور گسترده ای استفاده خواهد شد. امروزه هنگامی كه برفراز یك شهر پرواز می كنید، چشمگیرترین سازه مسقفی كه می بینید یك استادیوم ورزشی است. اما در آینده وقتی بر فراز شهر ها پرواز می كنیم فقط یك سقف گنبدی عظیم خواهیم دید. صنایع كشاورزی به منظور محافظت از نهال ها و كنترل رشد محصولات ژنتیكی جدید قصد دارند هزاران هكتار زمین را زیر پوشش سقف های گنبدی ببرند و نام آن را مزارع سرپوشیده بگذارند. شهرهای سرپوشیده برای مناطق قطبی بسیار مناسبند چرا كه باعث جذب گرمای خورشید و دفع حشرات می گردند. شركت ژاپنی تایوكوگیو قصد دارد از چادر بسیار بزرگی برای تغییر اقلیم جزایر بد آب و هوا استفاده كند. این جزایر لم یزرع و كم آب هستند و به دلیل كمبود آب آشامیدنی زندگی در آنها ممكن نیست. با این حال چادری به ارتفاع 666 متر و پهنای 16 كیلومتر با ایجاد باد مصنوعی باعث بارش می شود و در نتیجه جزیره قابل سكونت خواهد شد. طراحان در حال امكان سنجی استفاده از چنین چادرهایی در بستر اقیانوس ها هستند تا به واسطه آن جریان های آب را هدایت كرده و مناطق جدیدی برای صید ماهی ایجاد نمایند.


در فاصله سال های 2010 تا 2040 بشر برای اقامت به فضا می رود. به علاوه برای ادامه تحقیقات اكتشافی ، امكانات زندگی و فعالیت های صنعتی را در پایگاه های فضایی بر قرار خواهد كرد. كارخانه های فضایی در گستره صنعت از تولید نیمه هادی ها گرفته تا دارو سازی متداول می شود.


آنتن ها عظیم فضایی انرژی خورشید را به سمت مناطق سردسیر گسیل می كنند. صنعت گردشگری فضایی رشد كرده و اولین هتل بر روی كره ماه ساخته خواهدشد. همچنین اولین كودك در فضا چشم به جهان خواهد گشود.


تحولاتی در كرات منظومه شمسی ایجاد می گردد تا آنها را به زمین شبیه سازند. در اولین برنامه بخشی از مریخ را حرارت می دهند تا قابل سكونت شود. به عقیده بسیاری از صاحب نظران مهم ترین پروژه فضایی جلوگیری از برخورد سیارك هاست. سیستم جدید مشابه طرح سیستم دفاعی نظامی در جنگ ستارگان است. برای انهدام سیارك ها قبل از برخوردشان به جو زمین از پرتابه هایی كه شارژ هسته ای دارند استفاده خواهد شد.


چندان گزاف نیست اگر بگوییم تولید چنین تجهیزاتی برای بقای تمدن بشری یك ضرورت است. آینده پژوهی نیازهای خطیر جهان، ملت ها و شهرها را قبل از بروز آنها گوشزد می كند و امنیت و كیفیت زندگی را همواره در نظر دارد. برای شركت ها و سازمان های تجاری آینده پژوهی ضامن بقا در گردونه رقابت و رشد است و پشتوانه های روانی و  آمادگی های عاطفی و احساسی فرد و خانواده را در برابر تحولات آینده ایجاد می كند. بنابر این با شروع قرن بیست ویكم این آینده پژوهان هستند كه راه را به ما نشان می دهند.


 


منبع:


قرن بیست و یكم، قرن برتر ؛ هفته‌نامه گسترش صنعت؛ سال سیزدهم، شماره‌های615 و 616





نوع مطلب : علمی، 
برچسب ها :


صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

كد تقویم

ابتدا نیت كنید

سپس برای شادی روح حضرت حافظ یك صلوات بفرستید

.::.حالا كلید فال را فشار دهید.::.

برای گرفتن فال خود اینجا را كلیك كنید
دریافت کد فال حافظ برای وبلاگ